نخستين جوايز ادبی - هنری صلح در افغانستان

همه چيز پايان مي يابد، حتي روزان و شبان دراز انتظار نيز، و اما به گفتۀ شاعر:

چه خوش باشد كه پس از انتظاري
بــه امـــيدي رســـــد امــيد واري


با دريغ هميشه هر انتظار فرجام خوش آيندی ندارد. گاهي انسان پس از انتظار دراز به بن بست تاز يي مي رسد و گاهي هم به باغ گشوده يي و به چشمۀ گوارايي و سرودي و عشقي و آرزويي!

روزهاي دراز انتظار كانكور ادبي- هنري صلح نيز به نقطۀ پايان خود رسيد. شماري شادمانه خنديدند و شماري هم اخم بر جبين افگندند و شايد هم چيزي و يا چيزهايي نثار گروه داوران كردند. به هر صورت هميشه همه گان پيروز نمي شوند، همان گونه كه پيروزي ها يك امر نسبي است، شكست ها نيز چنين است.نتايج نخستين جوايز ادبي هنري- صلح افغانستان به روز سي ام جوزای  سال روان خورشيدي اعلان گرديد. همان گونه كه تو خواننده عزيز آگاهي داري مجمع نهادهاي جامعه مدني افغاني براي صلح اين روز را به نام روز صلح نامگذاري كرده است.

اين مجمع آرزو دارد تا همه ساله اين روز به نام روز صلح در سراسر كشور تجليل گردد. در شمار تلاشهاي رنگارنگي كه در جهت ارج گذاري به اين روز بزرگ در نخستين سال نام گذراي آن صورت گرفت. يكي هم راه اندازي كانكور ادبي - هنري بود. بدون ترديد تاريخ آينده افغانستان اين نكته را به ياد خواهد داشت كه اين مجمع ابتكار پيشنهادي نامگذاري روز صلح در افغانستان  را داشته است. سال گذشته بود كه مجمع نهاد هاي جامعه مدني افغاني براي صلح اين پيشنهاد بزرگ را در يك كانفرانس خبري مطرح كرد. آرزو چنين بود كه اين روز به وسيلۀ حكومت، و شوراي ملي نيز تاييد شود تا همه ساله روز سي جوزا به نام روز ملي صلح در كشور تجليل گردد.

ظاهراً تا هم اكنون نه حكومت و نه هم شوراي ملي در ارتباط به اين كه اين روز به نام روز صلح نامگذاري شود، توجه جدي نكرده اند. به هر حال مجمع نهاد هاي مدني افغاني براي صلح، امسال روز سي ام جوزا را نخستين بار به نام روز صلح در كشور تجليل كرد. نتايج كانكور ادبي - هنري صلح در همين روز در غازي ستديوم اعلان گرديد كه كلاً چهارده اثر به گونه زيرين برنده اعلان شدند:


در بخش ادبيات فارسي دري

« از سالهاي توت و ابريشم »، گزينه شعري داكتر عبدالرزاق رويين برندۀ جايزۀ اول.
« لحظه هاي پر شكوه »، گزينۀ شعرهاي صادق عصيان برندۀ جايزۀ‌ اول با امتياز مالي بيست و هفت هزار و پنجصد افغاني.
« باران رحمت » اثر منثور، چاپ ناشده از مريم نوشين برندۀ جايزۀ درجه دوم با امتياز نقدي بيست هزار افغاني.


در بخش ادبيات پشتو

« چنار خبري كوي »، گزينۀ شعري چاپ شده از پير محمد كاروان برندۀ جايزۀ اول با امتياز نقدي سي و هفت هزار و پنجصد افغاني.
« سوله او سلام در اسلام په رنا كي »، اثر منثور سر محقق عبدالله بختاني، برندۀ جايزۀ درجه اول با امتياز نقدي سي و هفت هزار و پنجصد.


در بخش سينما

« واپسين آغاز »، فلم كوتاه هنري به كار گرداني لعل محمد علي زاده برندۀ جايزۀ اول با امتياز نقدي پنجا هزار افغاني.
« شماره اول »، فلم هنري كوتاه به كار گرداني الكا سادات برنده جايزۀ دوم با امتياز نقدي سي هزار افغاني.
« راه »، فلم هنري كوتاه به كار گرداني سيد فهيم هاشم برندۀ جايزۀ سوم با امتياز نقدي بيست هزار افغاني.


در بخش موسيقي

« همبسته گي و وحدت ملي شعار ماست »، آهنگ قاسم بخش، برندۀ جايزۀ درجه اول با امتياز نقدي بيست و پنج هزار افغاني.
« يو موتي يو ملت »، آهنگ خواني باور برندۀ جايزۀ درجه اول با امتياز نقدي بيست و پنج هزار افغاني.


در بخش نقاشي

« نقاشي رنگ روغني »، اثر حميد الله حميد، برندۀ جايزۀ‌ درجه دوم با امتياز مالي سي هزار افغاني.
« نقاشي رنگ روغني »، اثر پوهنيار محمد اشرف انحگورگر، برندۀ جايزۀ درجه سوم با امتياز نقدي بيست هزار افغاني.


در بخش گرافيك

« تدريس در ويرانه »، اثر محترم نبيد برندۀ جايزۀ درجه دوم، با امتياز نقدي پانزده هزار افغاني.
« آشيانۀ كبوتر »، اثر محمد اكبر فرهاد، به شيوۀ كولاژ، برندۀ جايزۀ درجه سوم با امتياز مالي ده هزار افغاني.

آثار رسيده به كانكور به وسيلۀ گروه داوران كه متشكل از شخصيت هاي هنري - ادبي زيرين است ارزيابي گرديده است.


در بخش ادبيات فارسي دري و پشتو

غوتي خاوري
پوهنوال استاد شجاع الدين خراساني
نور الحبيب نثار
پر تونادري


در بخش سينما

صديق الله بَرمَك
انجينر لطيف احمدي
احد ژوند


در بخش موسيقي

انجينر صديق قيام
استاد گلزمان


در بخش نقاشي و گرافيك

پوهندوي استاد غلام فاروق فرياد
پوهندوي استاد محمد اكبر سلام
استاد مهتاب الدين زبردست


آثار نامزد شده در كانكور

در بخش ادبيات فارسي دري 96 اثر در برگيرندۀ 52 اثر منظوم و 44 اثر منثور
در بخش سينما و تياتر 14 اثر
در بخش موسيقي 9 اثر
در بخش نقاشي و رسامي 36 اثر
در بخش ادبيات پشتو 27 اثر. در بر گيرندۀ 18 اثر منظوم و اثر منثور.

قابل ياد دهانيست كه از شمار پارچه هاي رسامي و تياتر هيچ كدام به جايزه دست نيافتند. بدينگونه تمام آثار رسيده در تمام بخش هاي كانكور به 182 اثر مي رسيد. از اين شمار 58 اثر در بخش هاي فارسي دري، پشتو و رسامي ارزش لازم ادبي- هنري را جهت اشتراك در كانكور نداشتند، بناً اين آثار به مرحلۀ ارزيابي راه نيافتند. آثار ناپذيرفته شده شامل 38 اثر در ادبيات فارسي دري، هفت اثر در ادبيات پشتو و 13 اثر در رسامي مي باشد.

اين نكته قابل ياد كرد به نظر مي آيد كه آثار نه تنها از ولايات كشور نامزد جايزده شده بودند، بلكه شماري از هنرمندان، شاعران و نويسنده گان پناهندۀ افغان در كشورهاي اروپايي و امريكايي و كشورهاي همسايه نيز آثار خود را نامزد جايزه نموده بودند. بايد ياد آور شد كه افغانستان يكي از كشورهاييست كه كمترين انواع جايزۀ هنري- ادبي را دارد، جايزه يي را كه همه ساله وزارت اطلاعات و فرهنگ در روز استرداد استقلال كشور در زمينه هاي گوناگون هنري - ادبي ارائه مي كند، از نظر امتياز مالي آن قدر بي مقدار است كه شايد هنگام دست يابي به آن عرق سرد آرزم روي جبين هر هنرمند و نويسنده يي بنشيند!

البته پس از انجمن حكيم ناصر خسرو بلخي اين نخستين باري است كه مجمع نهاد هاي افغاني براي روز صلح يك چنين جايزه هاي نسبتاً قابل توجه را ارائه مي كند. اين مجمع آرزو دارد تا در آينده در ارتباط به چگونه گي جايزه هاي هنري - ادبي صلح توجه بيشتري به خرج دهد. دامنه و امتياز نقدي آن را گسترش دهد. مجمع نهادهاي مدني افغان براي صلح، در جدي سال پار1384 خورشيدي موجوديت خويش را اعلان كرد. اين مجمع در حقيقت نوعي هم آهنگي غير تشكيلاتي است که در ميان اين ده نهاد مدني افغانستان ايجاد شده است و هم اكنون رياست دوره ي آن را راز محمد دليلي رييس بنياد انكشافي سنايي بر عهده دارد.

مجتمع جامعه مدني افغانستان ( مجم ا)
انجمن همكاري براي صلح و همبسته گي
بنياد انكشافي سنايي
تشويق صلح و دموكراسي در افغانستان
مركز آموزش زنان و دختران بي بضاعت
مركز آموزشي حقوق زنان افغان
مركز تعاون افغانستان
مركز رشد استعداد هاي زنان افغانستان
ميديوتيك افغانستان
نهاد همبسته گي جوانان افغانستان


به گونۀ مؤخره بايد گفت! دست يافتن به پيروزي امريست و نگهداري پيروزي امر ديگر. گاهي نگهداري پيروزي دشوارتر از رسيدن به آن است،  همان گونه كه هر  شكست اگر روزنۀ بررسي خودي گردد خود مي تواند پايه هاي اساسي پيروزي هاي آينده را به وجود آورد.

های، ای نقاش، ای برادر
نگرش عمودی بیدل
ما و پاکستان بارِ دوم
دو گلِ میخک از آن روز
در آن سوی خط قرمز
خاموشی آیینه
حیدری وجودی
جلیل شبگیر پولادیان
تا پلکانِ هشتاد
پیلان سفیدی سلطانی
از حسنک وزیر تا اجمل
تا بارانِ دموکراسی
آن هفت خوانِ رستم
بازارگانِ بغداد
تا آن مثلثِ مهربانی
آن تارِ خامِ گسسته
ماجرای شعرِ زیبایی
ستایشگرِ آزادی
خراباتیان سوگوارِ کابل
در سوگِ آن چراغدارِ صدا
گلِ سوری پَرپرَ شد
فریادی برای همۀ زنان
آیا شعرِ فارسی دری در
خورشیدی من کجایی
ماۀ شبِ تار کجا رفته ای
نگرشی تازه بر زنده گی غبار
نگاهی به طنز های نجیب الله
ازهر فیضیار غزنوی
کتابسوزان در انجمن
نگاهی به فراسوی بدنامی
سالنمای بت شکن
و آن نهالِ پنجاه ساله
در امتدادِ دریا و آن شبِ
لحظه ها و خاطره ها
از دهکده و دریا
منارِ جام در فهرستِ آثار
در سراپردۀ تندیس ها
پاسخی به داکتر مِهدی
همان آش و همان کاسه
پیشینۀ پارلمان یا شورا
نقشِ احزابِ سیاسی و نهاد
مطبوعاتِ آزاد در افغانستان
آب و دانۀ رُمان نویسی
خون را به را به سنگفرش
شعرِ سیاسی و چگونگی آن
Email_13
آیه های منسوخ
نخستین جوایزِ ادبی
تجربه و چگونگی آن
جامعۀ مدنی در اندیشۀ فارا
در حاشیۀ قیامِ سوم حوت
خواب آلوده گانِ دموکرات
رنگین کمانِ واژه و آفرینش
نکته ها در ارتباط به گزارش
پیک خورشید و سه دیوان
با مُشکِ آبی تا درایی بغداد
بخشنده آتش
یک سده روزنامه نگاری
چند سطرِ کوتاه برای اسحاق
سطرهای پراگنده یی برای
پاییزیی بی برگشت
دریا در کوزه یی نمی گنجد
سیرِ تاریخی فانون اساسی
دموکراسی یعنی من هم هستم
شعرِ آگاهی شعرِ آرمان
پیام جشنِ شعر خوانی
مفهوم و ساختارِ پارلمان
داریوش در حاشیۀ دو نفری
به دنبالِ تداومِ فریاد
پیش درآمدی بر طنز نویسی
یکی دو نکته در بارۀ جامعه
در کوچه باع های شعرِ کمال
آزادی در زندان
در حاشیۀ زبان و ادبیاتِ ترک
آزادی بیان